Deze website maakt gebruik van cookies. Het gebruik van cookies zijn noodzakelijk voor een beter en gemakkelijk surfervaring op de website van NVD-ANP.

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: vraag om hulp bij onbekend keldergat

vraag om hulp bij onbekend keldergat 25 okt 2018 14:41 #8866

• engel
  • engel's Profielfoto
  • New Member
Beste detectoristen,
Is er iemand onder jullie die mij wil helpen bij het volgende.
Ik heb al zo'n veertig jaar een 'seconde résidence' huis in Stavelot. Het is een colombage huis uir ca. 1750, en september vorig jaar ben ik gestart met het te renoveren. Daarbij zijn we in de kelder gestuit op een platte leisteen (1x1 m) die met een ijzeren haak aan de keldermuur was bevestigd, en met op de vloer ernaast een andere platte steen (ook zo'n 1x1 m) waaronder de vloer hol klonk. De stadsarchivaris van Stavelot is komen kijken, maar ondanks dat hij zo'n zes dikke boeken over de huizenbouw in Stavelot op zijn naam heeft staan, heeft hij geen idee waar met name die staande leisteen vandaan komt of vroeger toe diende. Vanwege het hol klinken onder de liggende steen en ook vanwege een vreemde uitsparing in die steen overwoog hij de mogelijkheid van een middeleeuwse stenen trap daaronder (mogelijk naar de ondergrondse rivier die vóór het huis onder de straat loopt, of misschien zelfs naar de zo'n 50 à 100 m verder gelegen abdij uit de 8e eeuw). We hebben de liggende steen toen verwijderd, maar daaronder was slechts vochtige aarde (maar niet natte aarde zoals je bij een dichtgegooide put zou kunnen verwachten, dus dat is het níet). Ook mensen uit de buurt die zijn komen kijken hebben geen idee van wat het dan wél zou kunnen zijn; de enige aanwijzing, als je dat zo zou mogen noemen, is
dat mijn wiskundeleraar de grondplek een keer heeft gependeld en daarbij een opvallend grote uitslag vond.
Nou heb ik zelf geen verstand van pendelen, noch van de moderne detectiemethoden zoals door jullie gebruikt,
maar de renovatie nadert zijn einde en in de kelder zijn de muren in oude glorie gerestaureerd, waarbij mij echtgenote liefst het gat wil laten betonneren en betegelen! Geplaagd door die 'dreiging' roep ik daarom jullie hulp in: is niet iemand van jullie die eens wil komen kijken en detecteren? (Eventuele kostenvergoeding is mogelijk.)
Ik bedoel, een keurig nette keldervloer is natuurlijk prima, maar getergd worden door het niet weten wat er mogelijk onder ligt is ook weer zoiets ...
Hopende op jullie hulp, en met hartelijke groet,
engel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag om hulp bij onbekend keldergat 25 okt 2018 15:21 #8867

• Loki1986
  • Loki1986's Profielfoto
  • Senior Member
  • Bounty Hunter Sharp Shooter II - Garrett AT MAX
  • Ontvangen bedankjes 7
Altijd leuk zo'n mysterie. Maar heb je per toeval geen foto's?

Met een gewone metaaldetector heeft dit geen zin. Een soort van dieptezoeker om gangen op te sporen of holtes zou beter zijn.

vraag om hulp bij onbekend keldergat 25 okt 2018 16:57 #8868

• engel
  • engel's Profielfoto
  • New Member
Hallo Loki1986,
Dank je wel voor je prompte reactie, heel tof vind ik dat!
En welzeker heb ik ook foto's; ik had ze al klaargezet in een MyDoc file om toe te voegen, alleen, vraag mij niet hoe dat kan, het bijvoegen bleek niet mogelijk; wat ik normaal doe ingeval van een email, is de foto's (het zijn er zes) via aanklikken plus shift naar de onderste, bijvoegen, alleen dit bleek hier ondanks herhaalde pogingen niet mogelijk -
misschien moet ik ze één voor één toevoegen, of heb jij een andere tip? Dan stuur ik ze je per ommegaande toe.
Verder, wat betreft "Met een gewone metaaldetector heeft dit geen zin. Een soort van dieptezoeker om gangen op te sporen of holtes zou beter zijn": ja, dat had ik zelf ook al bedacht en ik denk dat je daar in principe gelijk in hebt, echter het hele 'trap' plus 'gang' verhaal is vooralsnog slechts een suggestie van de stadsarchivaris geweest, en bij weghalen van de vloersteen niet bewaarheid. Dus daarom denk ik zelf: eerst maar eens kijken of er met gewone detectie al of niet überhaupt iets blijkt te liggen in dat keldergat, voordat we meteen met alle toeters en bellen aan de slag gaan, of gaat starten met het noeste graafwerk ... Maar, kan zijn dat dat wat teveel pragmatisch is gedacht.
Afijn, ik ben benieuwd naar wat jij hierover denkt, en alvast dank voor je eventuele tips wat betreft de foto's.
Met hartelijk,
engel

vraag om hulp bij onbekend keldergat 25 okt 2018 17:15 #8869

• Galu82
  • Galu82's Profielfoto
  • New Member
  • Garrett AT Pro
  • Ontvangen bedankjes 2
Dag engel,
Waarschijnlijk jouw foto's zijn te groot. Moet je beetje afmeting verkleinen.
Waar staat juow huis?
Grt

vraag om hulp bij onbekend keldergat 25 okt 2018 17:32 #8870

• Loki1986
  • Loki1986's Profielfoto
  • Senior Member
  • Bounty Hunter Sharp Shooter II - Garrett AT MAX
  • Ontvangen bedankjes 7
Galu82 schreef :
Dag engel,
Waarschijnlijk jouw foto's zijn te groot. Moet je beetje afmeting verkleinen.
Waar staat juow huis?
Grt

Ik heb even google maps gebruikt. Engel sprak van een abdij, stavelot en 100m. Dus lijkt me dit de dorpskern te zijn van stavelot. Er loopt daar wel op het eerste zicht een aftakking van de Warche.
Ik doe een klein gokje: Basse Cour of Quai des Vieux Moulins in Stavelot?