Deze website maakt gebruik van cookies. Het gebruik van cookies zijn noodzakelijk voor een beter en gemakkelijk surfervaring op de website van NVD-ANP.

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waar mag ik aan metaaldetectie doen

Waar mag ik aan metaaldetectie doen 24 juli 2018 18:37 #8752

• Twolf
  • Twolf's Profielfoto
  • New Member
Het agentschap onroerend erfgoed geeft te kennen dat je geen vondsten mag opsporen op beschermde archeologische sites. Via het geo portaal kom ik op een site alwaar tientallen verschillende soorten beschermingzones staan. Ik mag toch veronderstellen dat ik al deze zones kan elimineren en enkel de archeologische moet selecteren en dat bv een site beschermd landschap niet onder die noemer valt of toch ?

Het portaal : geo.onroerenderfgoed.be
Laatst bewerkt: 24 juli 2018 18:41 door Twolf. Reden: Link erbij gezet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar mag ik aan metaaldetectie doen 25 juli 2018 09:57 #8755

• Twolf
  • Twolf's Profielfoto
  • New Member
ok misschien beetje onduidelijke vraagstelling van mijzelf, waarvoor mijn excuses, dus ff meer in detail,

mijn erkenning als metaaldetectorist heb ik.
dat ik op privaat gronden de toelating moet hebben van de desbetreffende eigenaar is mij ook duidelijk.

Het gaat mij over gronden/sites die onder staats of gemeenschapsbeheer vallen.
de reglementering zegt hier letterlijk
"Je spoort geen vondsten op in beschermde archeologische sites.
Via het geoportaal (geo.onroerenderfgoed.be) kan je de locaties
van die beschermde sites terugvinden. Meer informatie
over beschermingen vind je op de website van het agentschap
(onroerenderfgoed.be/nl/bescherming) en in de beschermingsdatabank
(beschermingen.onroerenderfgoed.be)."
in bijlage een screenshot van de desbetreffende site

als ik zoals aangegeven op de bijlage alle zones op die site activeer dan bemerk ik dat ik bv in de duinen en op sommige stranden NIET aan metaaldetectie mag doen (bv tussen Oostende en de haan). klopt dit?? of moet ik op deze site enkel de Archeologische sites activeren, en bv de cultuurhistorische landschappen uitvinken. Welke zones die vermeld worden in het geoportaal hebben betrekking op de reglementering van hierboven.

mvg
Twolf

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laatst bewerkt: 25 juli 2018 09:59 door Twolf.

Waar mag ik aan metaaldetectie doen 26 juli 2018 14:32 #8757

• easternfrontkampfer
  • easternfrontkampfer's Profielfoto
  • Banned
  • Ontvangen bedankjes 4
walter61 schreef :
sowieso moet je de uitdrukkelijke toelating van de eigenaar of beheerder van de grond hebben alvorens ergens te zoeken.
voor die beschermde landschappen waarnaar je refereert ga je nooit een officiële toelating krijgen.
Ga sowieso al eerst voor je toelating als metaaldetectorist van de vlaamse gemeenschap alvorens op velden en zo te zoeken als je niet wil varen zoals die kerel die recent in het nieuws kwam (dikke boete en md kwijt); je kan immers nooit bewijzen dat je NIET naar archeologische voorwerpen zoekt.....

laatstgenoemde klopt, anderzijd zij kunnen immers ook nooit bewijzen dat je WEL naar archeologische voorwerpen zoekt ;)
franco past andermans posts aan en blokkeerd personen omdat ze de waarheid zeggen

Waar mag ik aan metaaldetectie doen 26 juli 2018 14:38 #8758

• easternfrontkampfer
  • easternfrontkampfer's Profielfoto
  • Banned
  • Ontvangen bedankjes 4
ik heb ook zo paske, maar dat wil niet zeggen dat ik altijd naar archeologie zoek, heb da gewoon aangevraagd om in orde te zijn. en toestemming vragen aan de boer wil ook niet altijd alles zeggen, alsof elke boer weet of zijn veld archeologisch beschermd is of niet.
franco past andermans posts aan en blokkeerd personen omdat ze de waarheid zeggen

Waar mag ik aan metaaldetectie doen 26 juli 2018 17:01 #8759

• Loki1986
  • Loki1986's Profielfoto
  • Senior Member
  • Bounty Hunter Sharp Shooter II - Garrett AT MAX
  • Ontvangen bedankjes 7
easternfrontkampfer schreef :
en toestemming vragen aan de boer wil ook niet altijd alles zeggen, alsof elke boer weet of zijn veld archeologisch beschermd is of niet.
Vind dit wel een vreemd iets in heel het systeem... waarom mag een boer er dan nog altijd in ploegen - met kans om archeologische items te beschadigen of vernielen - als het archeologisch beschermd zou zijn? Een ploeg doet ook - helaas - geregeld dingen stuk...
  • Pagina:
  • 1
  • 2