Deze website maakt gebruik van cookies. Het gebruik van cookies zijn noodzakelijk voor een beter en gemakkelijk surfervaring op de website van NVD-ANP.

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Erkenning metaaldetector

Erkenning metaaldetector 23 mrt 2018 18:45 #8506

• easternfrontkampfer
  • easternfrontkampfer's Profielfoto
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 4
Ik begrijp de commotie hieromtrent niet zo goed. Vergunning OE= geen hobby meer, onzin.

Hobby is vrijetijdsbesteding, het is niet zo dat onroerend erfgoed u gaat zeggen wanneer en waar u moet gaan zoeken of naar waar u moet gaan zoeken. Zo een vergunning is er gewoon om te weten wie zoekt met een metaaldetector, om archeologie en geschiedenis enigszins te bewaren, en te weten waar wat zit. Geschiedenis is belangrijk en door het zoeken en opgraven van vondsten kunnen sporen verdwijnen, dat ze dat in kaart willen brengen en of bewaren lijkt me vrij logisch. Geschiedenis is van iedereen niet van u alleen.

Als u een pasje heeft wordt verondersteld dat u altijd naar archeologie speurt? Klopt niet, als u zo een pasje aanvraagt geef je aan dat je de intentie kan hebben om archeologie op te speuren. Je kan ook een pasje aan vragen om ten allen tijde in orde te zijn, en ze gaan u pasje niet afpakken omdat je eens op een strand of in een speeltuin naar euro's aant zoeken bent. Wat als je bv, bij een regionale boer gaat zoeken op zijn veld, met toestemming. naar bv belgische munten of duivenringen of gewoon voor de fun en kijken wat er boven komt. en zonder dat je het weet is dat een stuk grond met geschiedenis, en je krijgt controle? met pasje ben je wel in orde.

Je zoekt voor de staat, neen je geeft je vondsten aan om geschiedenis niet verloren te laten gaan. Ze kunnen de vondst komen bekijken dat klopt, maar voor wat duitse knoppen uit wo1 of wo2 gaan ze niet komen kijken hoor, enkel als je iets baanbrekends vind, als je romeinse of oudere spullen vind op een plaats waarvan ze niet wisten dat daar iets geweest is, zullen ze wss wel langst komen, raar? neen logisch. Uiteindelijk heb je dan met u hobby bij gedragen aan archeologische wetenschap van ons land gemeenschap en voorouders. Ook een eer die niet weg gelegd is voor iedereen.

Ik vind het eigenlijk allemaal nog heel goed meevallen tegenover andere landen, neem bv duitsland vergunning vragen voor een jaar, op voorhand aangeven welk veld of akker, geen grasvelden tenzij als tijdelijk, geen bossen. als ze na onderzoek beslissen dat je vergunning krijgt moet je 75 euro betalen, jaarlijks te verlengen, wil je ander veld gaan zoeken, hopla nieuw onderzoek, nieuw vergunning en nieuwe rekening van 75 euro. Dan hebben we met ons pasje dat voor heel vlaanderen telt niet te klagen peins ik.

Mvg.
franco de enige officiele invoerder van garret? een pertinente leugen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3