Deze website maakt gebruik van cookies. Het gebruik van cookies zijn noodzakelijk voor een beter en gemakkelijk surfervaring op de website van NVD-ANP.

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Erkenning metaaldetector

Erkenning metaaldetector 16 nov 2017 15:27 #8327

• Loki1986
  • Loki1986's Profielfoto
  • Senior Member
  • Bounty Hunter Sharp Shooter II - Garrett AT MAX
  • Ontvangen bedankjes 7
Hoi,

ik ben nieuw in het wereldje van metaaldetectie. Ik heb dit jaren geleden ooit ook al gedaan, en sinds kort is de microbe terug beginnen kriebelen.
Maar voor ik terug begin met zoeken, heb ik toch enkele vragen ivm wetgeving.

Ik heb gelezen dat men een erkenning nodig heeft van het Agentschap Onroerend Erfgoed. Geldt dit ook voor amateurs die af en toe eens hun detector boven halen?
En bij zo een aanvraag, hangt hier een prijskaartje aan vast?
Wat houdt zo een erkenning al dan niet nog meer in, buiten het feit dat je een document hebt dat je - mits toestemming van de eigenaar van de grond - toelating geeft om te zoeken?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Erkenning metaaldetector 17 nov 2017 10:22 #8330

• Olivier
  • Olivier's Profielfoto
  • Administrator
  • Garrett Ace 250 - Garrett AT Pro
  • Ontvangen bedankjes 134
Dag Loki en welkom,

in Vlaanderen heb je een erkenning nodig om toelating te hebben om archeologische voorwerpen te mogen opsporen. Eens je erkend bent, word je dan ook geacht altijd op zoek te zijn naar archeologie.
De wet is dubbelzinnig en complex opgesteld en bevat nog steeds grijze zones, zoals de definitie van wat nu archeologie precies is en de interpretatie hiervan. Maar indien je doelbewust wilt gaan zoeken naar voorwerpen door Onroerend Erfgoed bestempeld als archeologie, dan vraag je best een erkenning aan. Zoek je niet naar archeologische voorwerpen dan heb je geen erkenning nodig.

Zuiver technisch gesproken: ben je op zoek naar militaria, Romeins, middeleeuwse voorwerpen, dan heb je een erkenning nodig. Ben je op zoek naar Belgische munten (later dan 1830 dus) dan heb je geen erkenning nodig.
OE beschouwd alle vondsten uit beide wereldoorlogen en alle voorwerpen van voor 1800 als archeologisch.

Het is dus aan jezelf om te beslissen in welk vak je je beschouwt om al dan niet je erkenning aan te vragen. Houd wel rekening dat je dan de bepalingen van de code van goede praktijk moet naleven en dat inbreuken hierop beboet kan worden op zowel strafrechterlijk als bestuurlijk niveau. (bijvoorbeeld: een boer dient klacht in dat je zijn grond betrad zonder zijn toelating of er een put openliet waarna een paard of koe zijn poot brak door er in te lopen -> rechtbank, maar rechtbank seponeert de klacht of spreekt je vrij, dan nog kan OE je een administratieve boete opsturen dat je de code niet hebt gevolgd)

Een erkenning op zak hebben is weliswaar een geruststelling en als het ware een vrijgeleide om je hobby te kunnen uitoefenen, waarbij bij controle door bvb de politie of inspectie van OE enkel je pasje dient boven te halen en ze je niet kunnen raken (tenzij je niet conform de code bezig bent). Maar we stellen vast dat dit niet leidt tot betere samenwerking en spontane aangifte van vondsten. Al dat geld dat OE nu spendeert aan het opstellen van de erkenningen hadden ze beter gestoken in een structuur om verenigingen en samenwerking op poten te zetten ...

Gr,
Oli

Erkenning metaaldetector 17 nov 2017 13:44 #8333

• Loki1986
  • Loki1986's Profielfoto
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 7
Olivier, alvast bedankt voor je antwoordt.
Ik ga toch alles in werking zetten om zo een document te bekomen.
Echter, ik weet niet of jij hierop dan ook een antwoordt kunt bieden:
Olivier schreef :
Ben je op zoek naar Belgische munten (later dan 1830 dus) dan heb je geen erkenning nodig.
Ik dacht altijd dat België bestond sinds 1830... dus mag je naar iedere Belgische munt zoeken? :P .

Mijn hoofddoel is natuurlijk meer richting millitaria te gaan, maar ieder gevonden vondst is natuurlijk leuk, hoe klein het ook moge zijn
De nodige documenten liggen dus ondertussen klaar om te verzenden met de post (of mag dit ook via E-mail?).

Zelf ben ik ook van principe van ieder zelf gegraven putje terug dicht doen en niet op privé terrein zoeken zonder - liefst geschreven - toestemming.

Erkenning metaaldetector 17 nov 2017 14:13 #8334

• Olivier
  • Olivier's Profielfoto
  • Administrator
  • Garrett Ace 250 - Garrett AT Pro
  • Ontvangen bedankjes 134
Het aanvragen van een erkenning heeft betrekking met je intentie. Ben je 100% bezig met het verzamelen van Belgische munten (van het Koninkrijk België) dan hoef je geen erkenning aan te vragen.

Erkenning metaaldetector 23 nov 2017 14:14 #8353

• Loki1986
  • Loki1986's Profielfoto
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 7
Olivier schreef :
Het aanvragen van een erkenning heeft betrekking met je intentie. Ben je 100% bezig met het verzamelen van Belgische munten (van het Koninkrijk België) dan hoef je geen erkenning aan te vragen.

Dus puur theoretisch mag je met een metaaldetector, zonder erkenning, zoeken op het strand achter geld?
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3